Sund och Fin

– om kost, hälsa och livet

Det pirrar i kroppen…

Lämna en kommentar

Förväntansfull. Taggad. Rädd. Förskräckt. Med tillförsikt. Förhoppningsfull. Glad. Ledsen. Arg. Känslorna är många och varierande nu när jag bestämt mig för att åter ta tag i sockerdjävulen. Alla känslor gör att det pirrar i kroppen, av både förväntan och rädsla. Jag vill tro att jag kan (med hjälp från goda krafter), men med många försök i bagaget som inte lyckats så är det mycket rädsla involverat…

Jag har använt de senaste dagarna till att läsa och förbereda mig inför kommande avgiftning från socker, gluten, mjölk, alkohol och koffein. Självklart så är det isockerbomben---i-din-hjarna-bli-fri-fran-ditt-sockerberoende första hand ”bibeln” jag läser: ”Sockerbomben – i din hjärna” av Bitten Jonsson och Pia Nordström. Jag har läst den några gånger nu och varje gång fastnar jag för något nytt som jag måste highlighta med en överstrykningspenna. Så numera så lyser det mycket gult i boken, men det tycker jag bara är härligt för det betyder att jag reflekterat över något i den. Min filosofi är att köpta böcker skall konsumeras, älskas, antecknas i och tjäna sin ägare. Det är därför jag konsumerar romaner och deckare som ljudböcker – jag behöver inte reflektera så mycket över dom. Faktaböcker föredrar jag som fysiska böcker så jag kan konsumera dom med alla sinnen.

Har du inte läst boken så kan jag tala om att den är uppbyggd i två delar. Först är det ”Problemet” om hjärnan och dess biokemi, belöningssystem, sockerberoende, självtest för sockerberoende med mera. Denna del tog mig ett bra tag att gå igenom och reflektera över. Det är mycket att ta in och det kräver en del av sin läsare. Del två handlar om ”Lösningen” med avgiftning, tips och verktyg, recept med mera. Men du ska inte hoppa över del ett för att gå direkt på del två – det är mitt hetaste tips. Vänta hellre med avgiftningen tills du kan mer. Kanske är du inte ens mogen att göra en avgiftning nu. Hatar du boken så lägg undan den. Kommer du tillbaka till den med jämna mellanrum så kanske det är ett tecken.

Dessutom är det enormt svårt att göra detta på egen hand med bara en bok som hjälp. Jag skulle säga omöjligt. Idag finns det många ställen dit du kan vända dig att få hjälp med detta och få stöd. Allt från behandlare i sockerberoende till självhjälpsgrupper i 12 stegsprogram.

Nu ska jag fortsätta läsa i ”Sockerbomben” och skriva inhandlingslistor och matlistor inför min avgiftning. Jag delar dom när dom är klara!

Kram från Sara

Lämna en kommentar